Digital Dragons 2019 – relacja z konferencji

Żyjemy w ciekawych czasach dla polskiej branży gier. W końcu Wiedźmin stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek właśnie dzięki produkcji CD Projekt RED. W dniach 27-28 maja odbyła się konferencja Digital Dragons, jeden z przejawów tego, jak istotne stały się gry na polskim rynku.
Statuetki, od których konferencja bierze swoją nazwę
„Pomysł zainteresowania branżą gier wypłynął z projektu Broker innowacji jako narzędzie dla efektywnego rozwoju systemu nowoczesnej gospodarki Małopolski, realizowanego przez Krakowski Park Technologiczny. Okazało się, że sektor gier jest bardzo obiecującym kierunkiem rozwoju małopolskiej gospodarki, a w Polsce nie ma wydarzeń, które pozwoliłyby na spotkanie jego przedstawicieli. Wtedy właśnie postanowiliśmy zorganizować konferencję, która z jednej strony będzie łączyć ze sobą producentów, twórców i wydawców gier, a z drugiej strony da im możliwość zdobycia wartościowych informacji. Dlatego też staraliśmy się ściągnąć prelegentów, którzy przekazywaliby wiedzę umożliwiającą firmom lepiej odnaleźć się na rynku i rozwinąć się.” – wyjaśnia Anna Krampus, przedstawicielka Krakowskiego Parku Technologicznego odpowiedzialna za organizację konferencji.
Tina Nawrocki, artystka ze Studio MDHR, znalazła się w licznym gronie prelegentów na konferencji
W trakcie wydarzenia odbywały się liczne wykłady przedstawicieli zarówno polskich, jak i zagranicznych firm. W gronie wykładowców znaleźli się zarówno artyści ze Studio MDHR (Cuphead), programiści i designerzy z Techlandu oraz CD Projektu RED, jak również specjalista od marketingu z Flying Wild Hog (znanego z remake’a Shadow Warrior), kompozytor muzyki do gry Tomb Raider i wielu innych. Na niższych piętrach Centrum Kongresowego ICE swoje stoiska miały grube ryby branży, których raczej nikomu przedstawiać nie trzeba: Ubisoft, Techland, Infinity Ward, 11bit Studios, liczne firmy marketingowe, wydawcy oraz twórcy technologii. Na konferencję przybyli też programiści, liczący na zatrudnienie we wcześniej wymienionych, wielkich firmach. „We are hiring” głosił baner Artifex Mundi (Irony Curtain, Nightmares From the Deep). Podobną agendę mieli pozostali wydawcy. Przedstawiciele Techlandu, powiedzieli, że z ich perspektywy konferencja ma największą wartość w kontekście rekrutacji. Innym powodem udziału tych firm w wydarzeniu była odbywająca się na koniec pierwszego dnia gala. W jej trakcie rozdane zostały złote statuetki w kształcie smoczych jaj. Laureatami zostały gry: Frostpunk (Best Polish Game i Best Polish Game Design of the Year 2018), Red Dead Redemption 2 (Best Foreign Game of the Year 2018) i Thronebreaker: The Witcher Tales (Best Polish Game Soundtrack of the year 2018).
Galę wręczenia nagród otwierał występ Art Color Ballet do muzyki Zamilskiej
Poza przedstawicielami różnych branżowych kolosów, na drugim piętrze można było spotkać licznych niezależnych deweloperów, którzy prezentowali się licząc na zauważenie przez media, wydawców oraz walcząc o liczne nagrody za kompetentny game design. Nagrody Best Indie Game, zostały wręczone na zakończenie konferencji. Ponadto na parterze ICE odbywał się pokaz gier z Ukrainy, Białorusi, Gruzji, Bułgarii, Słowacji, Czech i Rosji.
Laureaci nagrody Best Indie Games otrzymali 10 000 zł i zestaw głośników
„Konferencja na początku odbyła się w budynku Krakowskiego Parku Technologicznego, później dwa razy w MOSie, następnie w Starej Zajezdni. Do ICE Kraków przenieśliśmy się w 2017. Ta lokalizacja daje nam perspektywę rozwoju i raczej już tu zostaniemy.” – kontynuuje Anna Krampus.
Rozmach konferencji jest rzeczywiście imponujący. W sumie brało w niej udział około dwóch tysięcy uczestników, choć przestronny ICE nie pozwalał odczuć tej ogromnej liczby. Pokazuje to też, jak bardzo rozrośnięty jest polski rynek gier, zwłaszcza jeśli przypomnimy sobie, że w pierwszej edycji brało udział zaledwie 300 osób.
W konferencji udział brali przedstawiciele wielu różnych film, między innymi Flying Wild Hog
„Spotykaliśmy się z władzą na stopniu centralnym i chcieliśmy zwrócić uwagę na wartość gier na naszym rynku. Dużą rolę w tym odegrał na przykład Wiedźmin, który zdobył światową renomę.” – podkreśla Anna Krampus.
Od tego czasu na rynek trafiło jeszcze wiele polskich gier, które stały się bardzo rozpoznawalne za granicą, jak na przykład This War of Mine, Frostpunk czy Superhot. Pamiętajmy, że polskie gry stają się coraz większym polskim kulturalnym produktem eksportowym. To, jak bardzo zwiększyła się ich renoma potwierdza rosnąca z roku na rok liczba uczestników konferencji, zarówno tych polskich, jak i zagranicznych. Istnienie Digital Dragons ma duże znaczenie, ponieważ świadczy o poważnym podejściu Polaków do branży. Miejmy nadzieję, że konferencja dalej będzie rosnąć w rozmachu, a jej kolejne odsłony będą ściągały coraz lepszych prelegentów i przedstawicieli wielkich firm. Teraz pozostaje nam czekać i obserwować przyszłość Cyfrowych Smoków.