Święta w teatrze? – przegląd tytułów


Źródło: https://teatrateneum.pl/?p=96
Kiedy: 15-16 grudnia

Źródło: https://ebilet-media.azureedge.net/media/26426/900x507_piloci450.jpg


Źródło: https://www.studiobuffo.com.pl/spektakl/view/33/WIECZOR-FRANCUSKI
Prawy do lewego, a może Voyage voyage? Znacie te utwory? Mimowolnie kiwacie głową w rytm najpopularniejszego przeboju Kayah? A może uwielbiacie koncerty i żywiołową zabawę? Studio Buffo Janusza Józefowicza wychodzi Wam na przeciw i w grudniu oferuje dwa fantastyczne, tematyczne

Źródło: https://www.studiobuffo.com.pl/spektakl/view/29/WIECZOR-BALKANSKI
wieczory wypełnione znanymi i lubianymi hitami. Zabiorą Was one w klimatyczną podróż po paryskich salonach i bałkańskiej egzotyce! Utalentowani i popularni wykonawcy – spośród których warto wymienić chociażby Nataszę Urbańską, czy Jerzego Grzechnika – a do tego muzyka na żywo i porywające układy taneczne – bez wątpienia przepis na sukces!
NIETOTA

Źródło: https://www.powszechny.com/spektakle/nietota,s1515.html
Gdzie: Teatr Powszechny
Kiedy: 19-23 stycznia
Za ile: szczegółowy cennik tutaj
Nietota w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego to nowe, świeże doświadczenie teatralne. Kolektyw artystyczny Dream Adoption Society stworzył coś, co wymyka się schematom i klasyfikującej próbie opisu. Spektakl? Performance? Próba zbudowania choreograficznego rytuału? Zburzenie czwartej ściany? Nietota sytuuje się gdzieś na pograniczu, co gwarantuje każdemu widzowi – i zarazem aktywnemu uczestnikowi – niezwykle subiektywną podróż w świat ekspresjonistycznej wyobraźni Micińskiego, przefiltrowanej przez optykę Garbaczewskiego. Tego się nie ogląda. To się przeżywa.
ŚLUB

Źródło: https://www.narodowy.pl/repertuar,spektakle,301,slub.html
Gdzie: Teatr Narodowy
Kiedy: 14-16 grudnia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj
Po niedawnej śmierci Nekrošiusa, dyrektor artystyczny Teatru Narodowego – Jan Englert – zaznaczał, że litewski reżyser „pozostawił królestwo bez następcy”. Jest to prawdą – niepohamowana wyobraźnia Nekrošiusa, jego wyczucie metafory i niezwykła umiejętność konstruowania dwuplanowej sceny – tej tu i teraz, oraz tej symbolicznej sprawiły, że Ślub jest aktualnie jednym z najmocniejszych punktów w repertuarze Narodowego. Nie można przy tym nie wspomnieć o rewelacyjnych aktorach, z oddaniem budujących swoją sceniczną tożsamość podczas gombrowiczowskiej, „ludzko ludzkiej mszy”.

Źródło: https://www.powszechny.com/spektakle/sprawiedliwosc,s1453.html
SPRAWIEDLIWOŚĆ
Gdzie: Teatr Powszechny
Kiedy: 4-5 stycznia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj
Gdzie są Ci , którzy są winni wypędzenia około dwunastu tysięcy Żydów polskiego pochodzenia w latach 1968-1970? Co z odpowiedzialnością za współudział? Co z karą? Współpracując z historykami i prawnikami, Michał Zadara prowadzi zamknięte w ramach teatralnej rzeczywistości rozważania na temat granic sprawiedliwości, których tłem staje się Król Edyp Sofoklesa. Nie jest to tylko lekcja historii, czy moralna refleksja. To znacznie więcej – spójny i ważny spektakl, który faktycznie „się wtrąca”.

Źródło: https://www.ebilet.pl/teatr/komedia/wyjezdzamy/
WYJEŻDŻAMY
Gdzie: Nowy Teatr
Kiedy: 17-18 stycznia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj
Od tego trzeba zacząć: trzynaście lat po rewelacyjnym Krumie Krzysztof Warlikowski wrócił do twórczości izraelskiego dramaturga, Hanocha Levina. Znamienna atmosfera gorzkiej, egzystencjalnej tragikomedii unosi się nad bohaterami, którzy jakby przeglądają się w swoich poprzednich rolach. W serii krótkich etiud, małych wycinków rzeczywistości rozgrywanych gdzieś na granicy świata żywych – pragnących ucieczki, zmiany – i umarłych – powracających w snach – obserwujemy subtelny dramat szarej codzienności. To co zobaczymy zostanie z nami – Wyjeżdżamy, jak każdy ze spektakli Warlikowskiego, będzie dalej dojrzewał i rozgrywał się w naszej wyobraźni.

Źródło: http://teatrdramatyczny.pl/kinky-boots
KINKY BOOTS
Gdzie: Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy
Kiedy: 29-31 grudnia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj
Czasem dobrze jest wybrać się do teatru jedynie po to, by móc się uśmiechnąć; uwierzyć w to, że marzenia się spełnią; by usłyszeć to idealistyczne zdanie: „możesz być, kim chcesz”. Kinky boots w reżyserii Eweliny Pietrowiak to ciekawie zrealizowany spektakl muzyczny, który uczy otwartości na inność.
KOLACJA DLA GŁUPCA

Źródło: https://teatrateneum.home.pl/nowastrona/wp-content/gallery/kolacja-dla-glupca_2014/dsc1689.jpg
Gdzie: Teatr Ateneum
Kiedy: 20-21, 27-31 grudnia, 2-3, 5-6 stycznia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj

Źródło: https://teatrateneum.home.pl/nowastrona/wp-content/gallery/nastasja-spektakl/fot_bartek_warzecha_dsc7212a.jpg
NASTASJA FILIPOWNA
Gdzie: Teatr Ateneum
Kiedy: 4-6 stycznia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj
Czy można wyobrazić sobie wspanialszy duet niż Dorociński-Damięcki przedstawiający klasykę literatury rosyjskiej, jaką jest Idiota Fiodora Dostojewskiego? W Nastasji Filipownej te dwa wielkie nazwiska w oparciu o pomysł Andrzeja Wajdy i przy akompaniamencie muzyki Tomasza Stańki przenoszą na deski teatru poruszającą opowieść o wielkiej miłości. Sztuka nie jest jednak tak prosta, mówi też o zdradzie, granicach zazdrości i okrucieństwa, wszystkim, z czym boryka się ludzka dusza, gdy zajrzy się w jej głąb. Niewielka sala i półmrok tylko potęgują duszną od emocji atmosferę. Jeśli chcecie przekonać się, jak Grzegorz Damięcki wypadł w roli fałszywego Chrystusa, tytułowego Idioty, a partnerujący mu Marcin Dorociński w kreacji miliardera w kożuchu, nie może zabraknąć Was na styczniowych spektaklach!
KRAKÓW

Źródło: https://teatrvariete.pl/wp-content/uploads/2017/07/1U8A2583.jpg
CHICAGO
Gdzie: Krakowski Teatr Variété
Kiedy: 31.12, 14.02, 16-17.02
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj.
Przenoszenie sztuk z Broadwayu jest trudne i ryzykowne, ale Wojciech Kościelniak wywiązał się z tego zadania doskonale. Zwykle, w takich przedsięwzięciach najbardziej zachwycać powinny wokale aktorów, to tutaj – mimo iż były one wyjątkowe i piękne – zostały przyćmione przez oszałamiającą choreografię. Stworzenie układów tak płynnych i subtelnych, a jednocześnie przesyconych mocą i energią nadało sztuce niepowtarzalnego zmysłowego i namiętnego charakteru. Aktorom nie brakuje niczego – doskonała mimika i gra ciałem, wykazują godny podziwu perfekcjonizm. Historia pozornie nieaktualna – akcja dzieje się w latach dwudziestych ubiegłego wieku – zaskakuje swoją uniwersalnością. Zazdrość, kłamstwa, czy niepewność towarzyszą ludziom nieprzerwanie od setek lat. Dajcie ponieść się tej sztuce – to gratka zarówno dla fanów musicali i amatorów wielkich widowisk, a przede wszystkim dla wielbicieli wielkich emocji.

Źródło: https://teatrwkrakowie.pl/spektakl/kwiat-paproci
KWIAT PAPROCI
Gdzie: Teatr im. Juliusza Słowackiego
Kiedy: 29-30 grudnia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj.
Kwiat paproci to jedna z wielu sztuk wystawianych z okazji 125-lecia istnienia Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Jest to spektakl familijny – idealny dla rodziców z dziećmi, który nie pozwoli nudzić się żadnej z kategorii wiekowych. Inspirowany twórczością Stanisława Wyspiańskiego zapowiada się jako nowoczesne spojrzenie na typowo baśniową historię. Oczekiwania wobec spektaklu są wysokie – nic dziwnego – sprawdzony i nagradzany duet scenarzystki Marii Wojtyszko i reżysera Jakuba Krofty udowadniał już niejednokrotnie, że ich nieszablonowe pomysły doskonale sprawdzają się na scenie. Teatr obiecuje nam humor i wzruszenie, fajerwerki, numery cyrkowe i kurtynę Siemiradzkiego – czyli szaloną podróż ze Stasiem. Na podstawie opublikowanych zdjęciach z prób można wnioskować, że z pewnością scenografia i kostiumy będą zachwycać widzów. Efekt końcowy zapowiada się niezwykle obiecująco. Należy pamiętać, że wizyta w teatrze może być doskonałym prezentem dla osób w każdym wieku!

Źródło: https://teatrwkrakowie.pl/spektakl/bog-mordu
BÓG MORDU
Gdzie: Teatr im. Juliusza Słowackiego
Kiedy: 28-29 grudnia, 3-4, 26-27 stycznia
Za ile: Szczegółowy cennik tutaj.
Głęboki psychologiczny portret człowieka – tak można w ogromnym skrócie opisać sztukę Bóg mordu w reżyserii Marka Gierszała wystawianą w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Choć fabuła spektaklu jest prosta i pozornie nieskomplikowana, niesie za sobą głębokie przesłanie. Sytuacja jakich wiele – bójka pomiędzy dziećmi staje się przyczyną spotkania ich rodziców, Ci– będąc przecież dorosłymi ludźmi – chcą rozwiązać powstały problem jak najszybciej. Początkowo kulturalna rozmowa zamienia się w zażartą kłótnię o tym, jak należy wychowywać dzieci. Czy można zmusić chłopców do skruchy? Czy moralnym jest wpływanie na czyjeś uczucia? Z każdą chwilą wymiana zdań zatacza coraz szersze kręgi i zaczyna dotyczyć życia osobistego. Dla wielu odbiorców Bóg mordu będzie po prostu świetną komedią, ale nie trzeba daleko szukać, by znaleźć drugie dno. Bez wątpienia jest to sztuka, która sprawia, że widz nie nudzi się nawet przez chwilę.
POZNAŃ

Źródło: https://opera.poznan.pl/en/repertuar
MANRU
Gdzie: Teatr Wielki
Kiedy: 15, 16 i 18 grudnia
Za ile: szczegółowy cennik tutaj
Jeśli macie ochotę obejrzeć na żywo jedyne polskie dzieło wystawione kiedykolwiek na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, możecie to zrobić już w grudniu w Operze Poznańskiej. „Manru” to jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego- za to jakże intensywna! Opowiada historię nieszczęśliwej miłości, istniejącej w świecie nietolerancji i podziałów klasowych. Język reżysera użyty do zinterpretowania tegoż dzieła sprawił, że widownia obserwuje historię (niestety) jak najbardziej aktualną nawet tyle lat po premierze. Zachęcamy do tego, by dać się porwać nie tylko pięknej muzyce, ale i głębokiej refleksji.

Źródło: https://opera.poznan.pl/en/repertuar
SKRZYPEK NA DACHU
Gdzie: Teatr Wielki
Kiedy: 22-24 stycznia
Za ile: szczegółowy cennik tutaj
Któż z nas nie zacznie nucić pod nosem, gdy przeczyta słowa „Gdybym był bogaty”? To tytuł piosenki z musicalu „Skrzypek na dachu”, który również jest powszechnie znany i przypominać go nie trzeba. Już na początku nadchodzącego roku będziecie mogli przenieść się do Anatewki i raz jeszcze przeżyć historię Tewjego Mleczarza. Odpowiednikiem amerykańskiej formy muzycznej jaką jest musical, nie jest ani opera, ani operetka.Jednak przyznać trzeba, że musical świetnie sobie radzi i adaptuje się do nowych warunków, dlatego „Skrzypek na dachu” na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu zaprezentuje się równie wyśmienicie.

Źródło: http://teatrnowy.pl/spektakle/dom-bernardy-alba/
DOM BERNARDY ALBA
Gdzie: Teatr Nowy
Kiedy: 15 i 16 grudnia 2018
Za ile: szczegółowy cennik tutaj
Pięć córek wdowy Bernardy nazwanych zostaje pięcioma żywiołami. Przyczajone wyczekują okazji, aby wyrwać się z domu i wreszcie zasmakować upragnionej wolności i swobody. Los zsyła im taką szansę pod postacią Pepe Romano – kawalera, który skłonny jest pojąć za żonę jedną z nich. Którą? I czy na pewno? „Dom Bernardy Alba” to sztuka, której autorem jest Federico García Lorca i która porusza widza, elektryzuje go i zaciekawia. Ale przecież hiszpańskie dzieła mają to do siebie, że „myślą” inaczej: bardziej egzotycznie i dziko. Zachęcamy, by zmierzyć się z tą specyficzną żarliwością już w grudniu w poznańskim Teatrze Nowym.
Jak widać – jest z czego wybierać! Warszawa, Kraków i Poznań: to propozycje, które sami widzieliśmy i z których szczególnie zachęcamy Was, byście wybrali coś dla siebie lub dla Waszych bliskich w nadchodzącym czasie Bożego Narodzenia, Sylwestra i Nowego Roku. Zapraszamy Was wszystkich do osobistego spotkania ze sztuką na deskach teatralnych, do zachwytu, śmiechu i wzruszenia pod wpływem spektakli, które zobaczycie. Teatr to niesamowicie żywa i bezpośrednia sztuka, która zostaje z człowiekiem na dużo dłużej nawet po wyjściu z teatru. Śmiało, zróbcie niezapomniany prezent sobie lub komuś bliskiemu!
Zdjęcie nagłówkowe przedstawia Raimund Theatre w Wiedniu, źródło: https://www.musicalvienna.at/en/theatres/raimund-theater